Backupløsninger

Formål

Formålet med denne side er at samle en beskrivelse af så mange backupløsninger som overhovedet muligt. Vi ser ofte, at brugere mister data, fordi der ikke er taget backup – enten aldrig nogensinde eller for længe siden.

Jeg anbefaler, at du tager hyppige backups – mindst en gang pr. uge og helst hver dag.

På denne side kan du læse om en lang række løsninger og vælge den/de løsninger, der passer bedst til dig. Det kan være en god idé at have både en onlineløsning og en lokal løsning, hvilket betyder en backup på din egen maskine.

Med hensyn til “ransomware” (også tit kaldet “Cryptolocker”) skal du være opmærksom på, at forbryderen får samme rettigheder som den bruger, du er logget på med. Det vil sige, at er du logget på med administratorrettigheder, vil forbryderen også få administratorrettigheder! Du skal endvidere være opmærksom på, at hvis du konstant er logget på fx Dropbox, hvis din eksterne harddisk konstant står tændt, eller hvis du hele tiden er logget på din onlinebackup rammer forbryderne også disse “drev” (virtuelle eller fysiske).

Det kan være, du kan finde inspiration til din personlige backupstrategi her.

Kaspersky

Kaspersky er egentlig et russisk antivirusprogram, men i tillæg rummer det en fin backupmulighed. Backupfunktionen er beskrevet i guiden til programmet. Hos mig kører backuppen hver morgen kl. 7:00, og jobbet har aldrig fejlet. Jeg har prøvet at hente backuppen ind efter en reinstallation af Windows 10. Det forløb fuldstændig smertefrit.

Der er mulighed for at bruge forskellige prædefinerede jobs, og dem bruger jeg. Fx er der et job, der hedder “Skrivebord og alle dokumenter”, et der hedder “Musikfiler” og et der hedder “Billeder”. Det med skrivebord og dokumenter er det, der kører automatisk hver dag kl. 7:00. De to andre sætter jeg i gang efter behov.

Programmet er intuitivt og let at bruge.

IDrive Online backup

Det kan være rigtig fint i tillæg at have backup et eller andet sted i skyen.

Jeg bruger IDrive som online backup hver dag kl. 18:00, og det fungerer fuldstændig problemløst. Et par gange har jeg haft brug for deres support, og den fungerer også problemløst.

Hent programmet = log på, og vælg de mapper, du ønsker at lave backup af. Du kan måske finde inspiration herunder:

Hvis det driller, er du velkommen til at kontakte mig på webmaster@supportpcogandet.dk eller spørge i Facebookgruppen. Det burde dog være intuitivt og lige til at gå til.

Programmet kan sættes op til at sende en mail efter kørslen. Den kan jeg godt lide at få, så jeg lige kan tjekke, at alting er forløbet korrekt.

Det koster lidt, men jeg vil gerne betale for at sikre data (billeder, filer, musik osv. gennem 10 år).

Onlimes Jottacloud

Tjenesten er endnu en helt igennem dansk online løsning, som jeg fandt denne meget spændende artikel om. Nederst i artiklen findes et link, hvor man kan prøve tjenesten gratis.

Denne guide er fra producentens egen hjemmeside, og den beskriver, hvordan man kommer i gang.

Den eneste ulempe, jeg lige kan se, er, at det koster 649,00 kr. pr. år, hvilket forekommer mig at være ret dyrt. På den anden side set er 10+ års billeder, dokumenter mv. dyrebare. Så vidt jeg kan se, kan tjenesten dog også bruges i en gratis udgave, hvis du kan klare dig med fem GB.

Firmaet bag tjenesten er norsk, og der kan spares ca. 59 kr. årligt ved at købe tjenesten her.

Hvis du vil prøve tjenesten, klikker du på “Tilmeld gratis”-knappen. Af det næste billede fremgår “Prøv så længe du har lyst”. Du skal udfylde formularen med navn osv. for at komme til selve velkomstbilledet.

Klik under “Hent Jottacloud og installer” og vælg det, der passer på din installation. Onlime kan bruges på følgende: Windows, Mac, iPhone/iPad og Android. Du henter nu en fil ved navn “Setup.exe hos firmaet Jottacloud. Gem den et sted, hvor du nemt kan finde den igen.

  1. Vælg sprog.
  2. Velkommen til installationsguiden: Klik “Næste”.
  3. Angiv det drev som Jottacloud skal installeres på. Klik “Næste”.
  4. Jeg sætter flueben i “Opret ingen programgruppe i Start-menuen”. Klik”Næste”.
  5. Installer.
  6. Installationen er færdig.
  7. Du har nu fået en Jottacloudkonto. Udfyld formularen med e-mail-adresse og et kodeord. Klik “Log ind”.

Jeg havde en del problemer med at få tjenesten til at køre nærmere bestemt logge ind, så jeg kontaktede dem via deres chat. Supporteren var på efter to sekunder. Jeg gav ham adgang via TeamViewer, så han kunne se det med egne øjne. Rigtig fin support. Bedre kan det ikke gøres. Vi prøvede rigtig mange forskellige løsninger; gennembruddet kom, da vi afinstallerede med Revo Uninstaller og begyndte forfra.

Et af de første billede du får vist er nedenstående:

Start med at vælge mappen “Backup”, for det er her, du beslutter hvilke mapper og filer, der skal tages backup af. Hvis du vil have flere mapper med i kørslerne, skal du klikke på “Tilføj mappe” nede i venstre hjørne.

Menupunktet “Genopret” er stedet du gendanner dine data, hvis noget er gået galt med ransomware/Cryptolocker eller hvis du fx har reinstalleret din Windowsinstallation. Jeg har ikke afprøvet den del.

Under “Overførsler” vises under kørslerne, hvor mange filer og mapper der er omfattet. Der overføres to filer ad gangen (men det kan du ændre under Indstillinger > Båndbredde. Under de to, der aktuelt overføres, vises alle de filer, der er sat i kø og således venter.

Tjenesten er pænt hurtig. Hos mig tog det kun 24 minutter at overføre 2.548 filer

Hvis du går i Indstillinger > Tidsplan, kan du vælge at planlægge dine backups eller du kan vælge automatisk backup. Hvis du gør det, skal du aldrig mere tænke på backup, idet der tages backup så snart du rører ved et dokument.

Acronis

Acronis er et meget fint program, som er let at sætte op, og som rummer fine muligheder for backup. De er beskrevet i denne guide.

Macrium Reflect

Macrium Reflect har sin egen guide her. Den drejer sig primært om at lave ISO-filer og image af din Windowsinstallation. Der er dog også et lille afsnit om backup sidst i guiden. Teksten er:

Hvis du bare har behov for en backup af Windows, har Macrium Reflect et særskilt menupunkt til det.

Vælg “Backup” i menuen og herefter “Backup Windows”. På næste billede skal du tage stilling til, hvor Windows ligger, og programmet har forud udfyldt den relevante disk (C-drevet). Du skal blot tage stilling til “Destination” – altså hvor skal backuppen gemmes?

Resten klarer programmet selv.

Hjemmeside med adgang til cPanel

Hvis du har en hjemmeside (et domæne), har du sikkert lagt mange timers arbejde i den. Derfor skal den sikres.

De fleste webhoteller/udbydere tilbyder en eller anden backupløsning; problemet med dem er, at backuppen lægges det samme sted som de filer, du arbejder med, og så er det ikke særlig sikkert, hvis der sker noget på webhotellet. Det samme gælder, hvis dit hjemmesideprogram tilbyder en backup; den bliver også lagt hos dig selv. Der er heldigvis andre løsninger:

  1. Start med at undersøge om dit webhotel tilbyder cPanel. Hvis de gør, kan du gå videre.
  2. Find en ven eller bekendt, der har en hjemmeside, hvor du må lægge din backup.
  3. Gå til dit cPanel > Sikkerhedskopi > Hent en fuld sikkerhedskopi af websted (det er et ulogisk navn!) > Generér en fuld sikkerhedskopi.
  4. I dropdownlisten under Destination for sikkerhedskopi vælger du Ekstern FTP-Server.
  5. Herefter får du en lille formular, hvor du angiver oplysninger om nedenstående. Det er din ven/bekendt, der skal give dig oplysninger om:
  6. Ekstern server, ekstern bruger, ekstern adgangskode, port, ekstern mappe.
  7. Klik på Generer sikkerhedskopi. Selvom du har en side med fx mange billeder, kører backuppen hurtigt. Jeg har selv lige testet det med denne hjemmeside, og det tog ca. 30 minutter for 11 GB (som er meget).

Når jobbet er færdigt, skal du gå til din mappe på din vens webhotel og tjekke at der nu ligger en mappe, og at den indeholder en fil, der fx hedder: “backup-3.23.2017_08-23-40_xyz.tar.gz”. Filen er af typen WinRAR Arkiv. Det betyder, at alle filerne fra din hjemmeside er pakket sammen til én fil, og at filerne er komprimerede.


Hanne B. Stegemüller, 23. marts 2017