Hvad er skyen?

Man hører så tit om at gemme dokumenter “i skyen” – men hvad er det egentlig?

Skyen er et virtuelt drev – dvs. du gemmer både dokumenterne på din egen PC og på et drev ude i Cyberspace. Dette kaldes en “cloudtjeneste”. Skyen er ikke så æterisk, som den lyder. Skyen er bare en samling harddiske og computere placeret i et datacenter et eller andet sted i verden og forbundet til internettet.

Den tid, hvor man flyttede rundt på tingene med USB-stik, DVD-skiver, disketter mv. er heldigvis snart ovre. Du overfører bare data til et sted i “skyen”, og så ligger de der og er tilgængelige over alt. Måske sker det automatisk: Når man tager et billede med telefonen, bliver det straks lagt ind på ens fotoside på nettet og evt. delt på sociale medier.

Hvis man mister telefonen eller computerens harddisk går ned, er data stadig sikrede, for nu ligger de i “skyen”. Du har ikke data fysisk, men du har adgang til dem, så længe du blot har en internetforbindelse.

Du skal dog være meget opmærksom på, at hvis du sletter filer i Dropboxmappen på din PC, så er de også slettede i skyen.

Dropbox er en cloudtjeneste

Dropbox gør det muligt for brugerne at gemme filer direkte i skyen. Det betyder, at du kan gemme filerne fra din computer i mappen “Dropbox” og derefter tilgå dem fra hvilken som helst anden computer, tablet eller smartphone.

“Skyen” er altså et virtuelt sted og ikke bare et sted på din PC. Hvis du vælge at gemme et dokument i Dropbox, kan du se det pågældende dokument på alle dine enheder. Det vil sige, at hvis du gemmer et Worddokument på din Dropbox på computeren, så kan du også se dokumentet på din iPad, hvis ellers iPadden er tilsluttet Dropbox, og du har installeret Word på din iPad.

Det skal præciseres, at Dropbox ikke er en backup-løsning, men er et delt drev i skyen. Du kan bruge Dropbox til at kopiere alle dine filer hertil – på samme måde som du kopierer alle andre filer til alle andre drev. Men som sagt er det ikke en backup-løsning.

Nedenstående artikel forklarer muligvis bedre, hvad det betyder, at noget er en cloudtjeneste:

http://meremobil.dk/2016/03/hvad-er-Dropbox/

Dropbox er en cloudtjeneste, der gør det muligt for brugerne at gemme filer direkte i skyen. Det betyder, at du kan gemme filerne fra din computer i mappen “Dropbox” og derefter tilgå dem fra hvilken som helst anden computer eller smartphone. Når du placerer filer i Dropbox-mappen ligger de både på din lokale harddisk, men også i “skyen”, så du kan få adgang til filerne fra andre computere, din telefon eller tablet.

Du kan også dele dine filer og mapper med andre brugere – ligesom du kan vælge, at det kun er dig, der skal have adgang til dem.

Hvis du vil bruge Dropbox
  1. Opret dig som bruger på Dropbox.com.
  2. Det er også her, du downloader det program, du skal installere på din PC.
  3. Når du har installeret og downloadet, har du fået en ny mappe på din PC. Mappen hedder “Dropbox”.
  4. Du har også fået en gratis Dropbox-konto ved navn “Dropbox Basic”. Ved oprettelsen får du gratis to GB lagerplads, som kan udvides til “Dropbox Pro” på en TB. Prisen er lige p.t. (januar 2018) 99,00 $ årligt.
  5. Du kan bruge dit Dropbox-drev på helt samme måde som alle dine øvrige drev.

Hvis du vil dele dokumenter/mapper

Det kan være praktisk at dele dokumenter og mapper med en anden. Det kan fx være praktisk, hvis I er flere, der arbejder på samme projekt, hvor det vil være upraktisk at sende filer frem og tilbage på mail.

  1. Klik “deling”
  2. Du får tre muligheder: Mapper, Filer og links.
  3. Det letteste er at oprette en delt mappe. Det gør du ude i højre side.
  4. Du får to muligheder:
    1. Opret en ny mappe og del den.
    2. Del en allerede eksisterende mappe.
  5. Giv mappen et navn, oplys mail-adresse på den person, du vil dele med. Kontakter fra Google Mail kan importeres
  6. Til højre for mail-adressen tager du stilling til vedkommendes rettigheder. Rettighederne er nærmere beskrevet under knapperne. Der er to muligheder:
    1. Kan redigere.
    2. Kan se.
  7. Skriv evt. en besked.
  8. Send.