Regler

1. Gruppens formål
Gruppen yder IT-relateret support til privatpersoner ifm. problemer og spørgsmål om og til software, hardware og andre typer af forbrugerelektronik herunder mobiltelefoner, routere, printere mv.

2. Henvisninger og links
Det er forbudt at henvise til – eller linke til – andre Facebookgrupper samt Facebooksider og hjemmesider tilhørende en Facebookgruppe eller -side med samme formål som denne.
Spam, scam/snyd, henvisninger til googlesøgninger mv. er naturligvis heller ikke tilladt.
Ligeledes er det ikke tilladt for samme bruger at oprette flere tråde om det samme problem.

3. Erhverv
Gruppen er for privatpersoner og ikke erhverv.
Der bliver til tider stillet spørgsmål, der bliver vurderet individuelt, om det er erhverv eller ej. Der vurderes på flere forskellige kriterier som f.eks. CVR nr, fortjeneste o.s.v.
Det kan siges ganske kort:
Vi betragter et spørgsmål som erhvervsrelateret, hvis der er penge involveret, og det gælder uanset, om aktiviteten giver overskud eller underskud.

4. Software mm.
Der må ikke omtales software som fx piratsoftware, cracks, keygens, no-cd patches, hackersoftware, YouTube-downloaders, streamrippere mm.
Det gælder også software til at fjerne eller omgå Digital Rights Management (DRM) som fx indhold på Spotify, Wimp, iTunes og lign.
Der må ikke omtales emner, der kan være brud på lov om ophavsret, som fx hvordan man henter indhold fra DR, YouTube, Netflix, Popcorn Time, Flixtor, Sefilm mv.
Det samme gælder download af film, musik, software og lign. Hertil kommer, at det ikke er tilladt at omtale brud på End User License Agreement (også kaldet EULA) og Terms of Service (også kaldet TOS).
Det samme gælder fildelingstjenester, hvor ulovlig software findes, herunder Torrent-websider, P2P (peer to peer) software (Bittorrent, Utorrent osv.) og lignende.
Det er heller ikke tilladt at spørge om undertekster. Sådanne indlæg slettes straks.
Hjælp til, eller opfordring til, ovenstående må heller ikke forekomme i gruppen.
Der ydes ikke support til breve fra advokater, der omhandler ulovlig download. Opslag af denne karakter er ikke velkomne og vil blive slettet.
Hiren’s BootCD må gerne omtales.

5. Respekter andre
Respekter andre brugere.
Husk at holde en pæn tone overfor hinanden.
Hvis det ikke sker, bedes du med det samme kontakte en administrator. Du kan også tage et billede af det og sende det til en administrator.
Nedsættende/nedgørende kommentarer om andres valg af hardware, (herunder computer, telefon og tablet) eller software (herunder operativsystem, browser, antivirussoftware) er ikke tilladt. Husk at fordi du har valgt det, du synes ,er det bedste for dig, er det ikke nødvendigvis det bedste for andre.

6. Køb og salg samt vurderinger
Køb og salg er strengt forbudt.
Har du udstyr, du gerne vil have vurderet, er denne gruppe ikke det rette sted. Brug i stedet vores søster gruppe Køb og salg af IT – fra gruppen; Support pc og andet, til den slags opslag.

7. Administratorer og ordstyrer
Administratorers og/eller ordstyrers ord er endelige og ikke til diskussion i gruppen.
Har du brug for at komme i kontakt med administratorer og/eller ordstyrer, kan du skrive til os via vores administrationsside.
Blokering af en administrator og/eller ordstyrer resulterer i permanent udelukkelse fra gruppen.

8. Reglerne.
Vi ser gerne, at du tilstræber at følge alle regler, da det vil give flere brugbare svar og færre spørgsmål.
Lettere overtrædelser af reglerne kan give en henstilling og evt et “skriveforbud” i et tidsrum.
Brud på reglerne giver advarsler og i værste fald permanent udelukkelse.

Vejledning

Før du poster i gruppen:
Kontroller om andre har spurgt om det samme. Brug Facebooks søgefunktion, selvom den ikke er optimal.

Sådan skriver du et godt indlæg:

  • Du skal altid oplyse om styresystem – fx Windows 10 – og browser – fx Edge eller Firefox.
  • Computerens/telefonens mv. mærke og model.
  • Hvis du har problemer med software, skal du oplyse versionsnummeret.
  • Hvor længe har problemet stået på?
  • Hvad gjorde du lige inden problemet kom?
  • Hvad har du selv gjort for at løse problemet?

Der er ingen i gruppen, der nedgør dig, fordi du måske ikke er den største computerhaj. Se reglerne om dette. Skriv ikke supportspørgsmål i en administrators inbox – gør det i gruppen.

Ved spørgsmål omkring valg af mobil, computer og andet hardware, så bedes du oplyse hvad behovet er.
Jo mere du kan fortælle enheden skal bruges til, jo mere præcise svar vil du få.
Hvis en administrator beder dig give mere info i opslaget, skal dette gøres da det er vurderet at der er for få oplysninger til at kunne give dig det bedste svar, ellers kan du risikere at opslaget låses til opslaget er redigeret med den manglende info.
Grunden til dette tiltag, er for at kunne give mere kvalificerede bud på hvad du skal købe, og for at undgå at en tråd trækker i langdrag.

Når dit problem er løst:
Ret dit opslag. Det gør du ved at trykke på den lille grå nedadgående pil i højre side af dit opslag. Vælg “rediger” og skriv LØST som det første ord overhovedet.

Er du på fra din mobil eller andet, hvor det ikke er muligt, så tilføj samme tekst som kommentar til opslaget. Du må meget gerne fortælle, hvad løsningen var. Det glæder den, der kom med forslaget.

Du må ikke slette dit opslag. Det skyldes, at andre kan få glæde af det.

Når du vil hjælpe:
Kig på hvad andre har svaret, er du enig så tryk ”synes godt om”, på det svar, du er enig i. Lad være med at gentage et korrekt svar. Har du noget at tilføje, så skriv fx. “Jens Jensen har ret, men jeg vil gerne tilføje …”. Kan du se, at en anden allerede er i gang med kvalificeret hjælp, så vent med at blande dig, til du kan se, det er nødvendigt. Er din mest konstruktive hjælp “Søg med Google”, så hold det for dig selv. Og husk at vi alle er yderst taknemmelige for dem, der kan og vil hjælpe.

Uretfærdigt eller generet:
Kontakt en administrator. Den slags bliver der, på grund af gruppens størrelse, slået hårdt ned på.
Administratorerne kan kontaktes på denne side: 
https://www.facebook.com/spcoa

Vil du vise taknemmelighed?
Inviter alle på din venneliste til gruppen. Det kan være mennesker, du mener enten kunne have brug for support eller som vil kunne yde support.

Når du vil hjælpe:
Kig på hvad andre har svaret, er du enig så tryk ”synes godt om”, på det svar, du er enig i. Lad være med at gentage et korrekt svar. Har du noget at tilføje, så skriv fx. “Jens Jensen har ret, men jeg vil gerne tilføje …”. Kan du se, at en anden allerede er i gang med kvalificeret hjælp, så vent med at blande dig, til du kan se, det er nødvendigt. Er din mest konstruktive hjælp “Søg med Google”, så hold det for dig selv. Og husk at vi alle er yderst taknemmelige for dem, der kan og vil hjælpe.

Uretfærdigt eller generet:
Kontakt en administrator. Den slags bliver der, på grund af gruppens størrelse, slået hårdt ned på.
Administratorerne kan kontaktes på denne side: 
https://www.facebook.com/spcoa

Vil du vise taknemmelighed?
Inviter alle på din venneliste til gruppen. Det kan være mennesker, du mener enten kunne have brug for support eller som vil kunne yde support.

Administratorteamet 3. December. 2018