Opgavestyring

Formål

Med Windows følger en funktion, der bevirker, at Windows kan udføre forskellige ensformige opgaver, uden at du selv behøver at foretage dig noget.

Hvis du kender til makroer, der er små stumper kode i fx Excel og Word, kan Opgavestyring opfattes på samme måde: nemlig som at de handlinger, du foretager dig igen og igen, og som er trivielle, kan automatiseres. Det kan fx være, at du hver morgen åbner en bestemt hjemmeside, eller at du hver aften gerne vil have, at din PC slukker af sig selv kl. 21:30.

Det kan virke indviklet, men det er det ikke. Denne guide gennemgår det, du har brug for, for at forstå – og bruge – basisfunktionerne. Herefter kan du selv eksperimentere.  Vil du selv ønsker at søge efter engelske kilder, er “Task Sceduler” den rette term.

Jeg bruger to eksempler:

  1. En “Basisopgave”: Tilføj CCleaner som en opgave, der køres hver måned, den 27. kl. 19:30.
  2. En “Basisopgave”: Få din PC til at lukke hver aften  kl. 21:30.
Fire logiske trin

Alle de basisopgaver, Opgavestyring skal tage hånd om, forløber efter et fast mønster, som billedet herunder viser:

  1. Opret basisopgave: Hvad skal der ske? Hvad er opgaven?
  2. Udløser: Hvad er det, der sætter opgaven i gang? Det kan fx være et tidspunkt: hver dag ønsker du at åbne gruppens hjemmeside kl. 15:00.
  3. Handling: Der er tre muligheder:
    • kør et program,
    • send en mail
    • vis en besked.
  4. Udfør

A: Begynd på Opgavestyring med en basisopgave.

Basisopgaver er nemme at gå til, og en god måde at komme i gang med Opgavestyring på, fordi du bliver guidet gennem de fire trin. Mit eksempel her er, at tvinge CCleaner til at køre en gang om måneden, nærmere bestemt den 27. i måneden kl. 19:30.

Resultatet af beskrivelsen herunder er, at programmet åbnes, men du skal selv klikke på knappen. Det kan dog være forskelligt fra program til program. Er du i tvivl, er du som altid velkommen til at spørge i Facebookgruppen.

  1. Skriv “Opgavestyring” eller “Planlæg opgave” (uden  anførselstegnene) i startmenuen (nede i venstre hjørne ofte ved en lup). Et alternativ er at trykke på Windowstasten og r, som giver dig “Kør”, og i det lille vindue, at taste “taskschd.msc” (uden anførselstegnene). Uanset hvordan du gør, kommer du det rigtige sted hen.
  2. Der ligger allerede en masse opgaver. Dem skal du ikke røre ved med mindre, du er en erfaren bruger. Marker “Biblioteket Opgavestyring” i venstre side af skærmbilledet.
  3. Opret en ny mappe ved at klikke på “Ny mappe” i højre side af skærmbilledet. Her lægger du de opgaver, du selv definerer (så kan det ikke gå galt). Jeg kalder fx min mappe for HBS (mine initialer).
  4. Marker mappen med fx dine initialer. Handling > Opret basisopgave.
  5. I det første vindue skal du give opgaven et navn og evt. supplere med en længere beskrivelse. Jeg hoppede over beskrivelsen men gav den navnet “CCleaner auto en gang om måneden”, så jeg nemt kan genkende opgaven.
  6. I næste billede skal du tage stilling til den frekvens, opgaven skal køres med. Jeg valgte månedligt. I næste billede har opgavestyringen af sig selv indsat aktuel dato og tid. Det kan du rette.
  7. Afhængig af dit valg af måned, dag, uge osv., vælger du måneder i drop-down-boksen. Du kan vælge få måneder, eller du kan vælge alle måneder. I “Dage” vælger du datoen (evt. flere datoer).
  8. Handling skal være “Start et program” > Næste. Du navigerer dig frem til det sted, hvor din CCleaner exefil ligger. Hos mig ligger den her: C:\Program Files\CCleaner\.
  9. Næste billede er en opsummering af dine valg.
  10. Nu kan du i højre side teste, om de indstillinger, du har lavet, fungerer. Under ”Markeret element” trykker du på ”Kør”, og så åbner CCleaner, hvis du har angivet stien korrekt.

Hvis det ikke fungerer: Prøv de tips, der er angivet i guiden til CCleaner.

B: Videre med Opgavestyring.

Denne del af guiden viser flere af de muligheder, Opgavestyring tilbyder.

  1. Klik på “Opret basisopgave” højre side af skærmbilledet.
  2. Giv opgaven et navn. Jeg kalder min “GodNat”. I beskrivelsen skriver jeg “Slukker PC’en hver aften kl. 21:30”, så opgaven er let at genkende. Sørg for at der er mærke i “Kør kun, når brugeren er logget på”. Sæt flueben i boksen “Kør med højeste rettigheder”, som findes under Sikkerhedsindstillinger. Det skyldes, at denne proces kræver administratorrettigheder > Næste.
  3. Jeg vælger selv “Konfigurer for” Windows 10. Jeg er i tvivl om, hvorvidt dette er nødvendigt. Det kan på den anden side ikke skade.
  4. Opgaven skal starte dagligt > Næste > Vælg en startdato og tidspunktet 21:30. Herudover tjek at “Gentag hver” står til en dag > Næste.
  5. Du er nu kommet til “Handling”. Vælg “Start et program” > Næste.
  6. Naviger til C:\Windows\System32\shutdown.exe ved at klikke på knappen “Gennemse”. Tryk OK når du har fundet filen. Du kan også bare kopiere fra min tekst, hvis det er nemmere  for dig.
  7. I “Tilføj argumenter (valgfrit)” skriver du “-s” dvs. minustegn og lille s uden mellemrum og uden anførselstegnene > Klik “Næste”.
  8. Det næste billede er en opsummering af de valg, du har foretaget > Klik “Udfør”. Programmet/jobbet er nu gemt og klar til at køre kl. 21:30.
  9. Du kan teste dit program ved at vælge “Kør” ovre i højre side af skærmbilledet. Gem igangværende arbejder først!

    C: Finpudsning af opgaverne

Du vil helt sikkert gerne undgå at miste igangværende arbejder, bare fordi du vil lukke din computer kl. 21:30. Hvis du vil have fx fem minutters responstid, skriver du “shutdown.exe” i Program/script” og “-s -t 300 -f” (uden anførselstegnene)  i Tilføj argumenter (valgfrit) “Handlinger”.

Forklaring:
-s: Luk den lokale computer
-t: tiden i sekunder (her 300 = fem minutter)
-f :Tving kørende programmer til at lukke
(-t 300 åbner en popup, der angiver, at computeren lukkes om fem minutter). Det vil sige, at du nu har fem minutter til at gemme dine aktuelle jobs.

D: Flere muligheder

Opgavestyring rummer mange muligheder, og mange flere dem, jeg har har gennemgået her. I punkterne A til C har jeg bare gennemgået nogle af dem, og forhåbentlig har jeg ramt de mest relevante, nemlig kør et program og sluk PC’en .

Hvis du vil arbejde videre med Opgavestyring, er den første udfordring at vide, hvad der skal skrives i “Handlinger > Program/script” og evt. “Tilføj argumenter (valgfrit)”. Ganske enkelt hvad hedder kommandoerne? Du kender nu “shutdown”, men hvad med alle de øvrige?

Det er ud over guidens rækkevidde at beskrive alle mulighederne.

  1. I denne fil finder du en liste over de mest brugte kommandoer.
  2. En anden mulighed er “An A-Z Index of the Windows CMD command line“.

Hanne B. Stegemüller, 13. november 2017