Vejledning

Før du poster i gruppen

Kontroller om andre har spurgt om det samme, brug Facebooks søgefunktion, selvom den ikke er den bedste.

Sådan skriver du et godt indlæg
  • Du skal altid oplyse om styresystem – fx Windows 10 – og browser – fx Internet Explorer.
  • Computerens/telefonens mv. mærke og model
  • Hvis du har  problemer med software, skal du oplyse versionsnummeret.
  • Hvor længe har problemet stået på?
  • Hvad gjorde du lige inden problemet kom?
  • Hvad har du selv gjort for at løse problemet?

Der er ingen i gruppen, der nedgør dig, fordi du måske ikke er den største computerhaj. Se reglerne om dette. Skriv ikke supportspørgsmål i en administrators inbox – gør det i gruppen. Der er flere, der vil hjælpe!

Når dit problem er løst

Ret dit opslag. Det gør du ved at trykke på den lille grå nedadgående pil i højre side af dit opslag. Vælg “rediger” og skriv LØST som det første ord overhovedet.

Er du på fra din mobil eller andet, hvor det ikke er muligt så tilføj samme tekst som kommentar til opslaget. Du må også meget gerne fortælle, hvad løsningen var. Det glæder den, der kom med forslaget.

Du skal ikke slette dit opslag. Det skyldes, at andre kan få glæde af det.

Når du vil hjælpe

Kig på hvad andre har svaret, er du enig så tryk ”synes godt om”, på det svar, du er enig i. Lad være med at gentage et korrekt svar. Har du noget at tilføje, så skriv fx. “Jens Jensen har ret, men jeg vil gerne tilføje …”. Kan du se, at en allerede er i gang med kvalificeret hjælp, så vent med at blande dig, til du kan se, det er nødvendigt. Er din mest konstruktive hjælp “Søg på google”, så hold det for dig selv. Og husk at vi er alle yderst taknemmelige for dem, der kan og vil hjælpe.

Uretfærdigt eller generet

Kontakt en administrator i gruppen send evt. skærmprint med. Lad være med at begynde en diskussion i gruppen, for den slags bliver der, på grund af gruppens størrelse, slået hårdt ned på af administratorerne.

Hjælp hjemme hos dig

Kig først i “Filer”, hvor du finder en “Fysisk hjælpeliste”, over dem der vil hjælpe. Listen er sorteret efter postnummer. Du kan også spørge i gruppen. Begynd aldrig at aftale nærmere om tid/tilskud til benzin mv. i gruppen. Gør det i privat mail.

Vil du vise taknemmelighed?

Inviter alle på din venneliste til gruppen. Det kan være mennesker, du mener enten kunne have brug for support eller som vil kunne yde support.